اسپری گان اتوماتیک (Automatic Spray Gun)

اسپری گان های اتوماتیک (Automatic Spray Gun) تجهیزاتی هستند که سیال را با هوای فشرده میکس نموده تا بدین طریق سیال به ذرات کوچکی پودر شود. نمونه مشابه این تجهیزات پیستوله های رنگ آمیزی دستی هستند. برخلاف تفنگی های دستی، اسپری گان های اتوماتیک در جایی فیکس شده و کنترل اتوماتیک قطع و وصل بر روی آنها صورت می گیرد. اسپری گانها کاربردهای متنوعی دارند از قبیل رنگ آمیزی، پوشش دهی، روغن پاشی در کارهای فلزکاری، پاشیدن طعم دهنده ها، شربتها، و روغن های خوراکی در صنایع غذایی. قابلیت پوشش دهی یکنواخت، تنظیم دبی پاشش، تنظیم زاویه و شکل پاشش و نیز قطع و وصل مداوم از جمله مزایای اسپری گان های اتوماتیک می باشد که سبب بهره گیری از آنها در خطوط تولید بسیاری از کارخانه ها شده است.

اسپری گان سری ST-6 در دو مدل پاشش خطی (Fan) و پاشش گرد (Round) موجود هستند. هرچند که مدل خطی  قابلیت انعطاف بیشتری دارد. اسپری گان های سری ST-6 دارای سه پورت ورودی می باشد. یک پورت جهت ورود سیال، پورت دوم جهت اتصال هوای فشرده برای اتمایزه کردن سیال و پورت سوم نیز جهت اتصال هوای فشرده به منظور قطع و وصل پیستون داخلی.

 

 

 

 

 

نصب و راه اندازی اسپری گانها مستلزم به کارگیری تجهیزات و تمهیدات خاصی می باشد که در شکل زیر نمایش داده شده است. برای کسب اطلاعات تکمیلی به دفترچه راهنمای نصب و راه اندازی تجهیز مراجعه شود.

 

-در مسیر هوای کنترل حتما بایستی از شیر سلونوئیدی سه راهه استفاده نمود تا با تخلیه هوا به محیط، امکان عملکرد فنر و بازگشت پیستون به نقطه قطع فراهم گردد. دقت شود در صورتی که از شیر سلونوئیدی دو راهی استفاده شود، مسیر سیال قطع نخواهد شد.

– اگر مطابق شکل زیر فقط از یک شیر سه راهی برای هر دو پورت هوای کنترل و هوای پودر کننده استفاده شود، ممکن است در زمان قطع جریال سیال، شاهد چکه باشیم. در کاربردهای حساس، بهتر است مسیر هوای پودر کننده توسط یک شیر سلونوئیدی دو راهه مجزا کنترل شود. در اینصورت می توان با زمان بندی مناسب، ابتدا شیر سلونوئیدی سه راهی قطع شود و سپس شیر سلنوئیدی دو راهی تا بدین ترتیب چکه تشکیل نشود.

– فشار هوای پودر کننده بایستی چیزی بین 3 الی 4 بار باشد ولی در موارد خاص می توان فشار هوا را کمتر نمود تا از پودر شدگی بیش از حد سیال جلوگیری گردد و قطرات درشت تر تولید نمود.

– فشار هوای کنترل بایستی بین 2 تا 5 بار باشد. چنانچه فشار هوا از 2 بار کمتر باشد، ممکن است پیستون قطع و وصل، اصلا عمل نکند. اعمال فشار بیش از حد نیز سبب آسیب به مکانیزم پیستون خواهد شد.

– حتما در هر دو مسیر هوای پودر کننده و هوای کنترل از رگولاتور و فیلتر هوا استفاده نمائید. رگولاتور جهت تنظیم مقدار هوا و فیلتر به منظور دفع ناخالصی ها و نیز رطوبت هوا که به مرور ممکن است سبب آلودگی مکانیزم داخلی بویژه فنر و پیستون گردد.

– جهت تامین فشار لازم برای ورودی سیال، بهتر است از فشار استاتیک ناشی از مخزن نصب شده در ارتفاع بالاتر استفاده نمائید. فشاری در حدود 0.2 تا 0.5 بار برای این منظور کفایت می کند. ( 2 تا 5 متر ارتفاع). برای مایعات غلیظ تر می توانید از مخازن ته فشار استفاده نمائید که فشار از 0.5 تا حداکثر 1 بار را بتوانند تامین کنند. استفاده از پمپ فشار بالا به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

– در مسیر سیال حتما از فیلتر استفاده نمائید تا ناخالصی ها وارد اسپری گان نشود. شستشوی تمام لوله ها در زمان راه اندازی و قبل از اتصال به تجهیز، الزامی است.

– در صورتی که سیال مایعی غیر از آب می باشد که احتمال چسبندگی و خشک شدگی بعد از اتمام کار وجود دارد لذا حتما بایستی در انتهای کار با جایگزین نمودن حلال مناسب و انجام پاشش، تمام سیال چسبنده از داخل تجهیز شستشو داده شود.

– نظافت دوره ای تجهیز مطابق دستورالعمل سازنده بایستی انجام شود.

 

مشاهده فیلم تست پاشش و بکارگیری اسپری گان اتوماتیک در صنایع مختلف

 

 

کلمات کلیدی:

اسپری گان اتوماتیک، نازل اسپری اتوماتیک، نازل صنایع غذایی، نازل صنایع دارویی، تفنگی اتوماتیک، اسپری اتوماتیک، اسپری خودکار، افشانک خودکار، افشانک اتوماتیک

مطالب مرتبط

دیدگاه ها بسته شده اند.