کنترل بوی نامطبوع (Odor Control)

بوی نامطبوع یک مشکل آزاردهنده برای محیط هایی همچون مراکز دفع پسماند، تصفیه خانه های فاضلاب، دامداری ها و کشتارگاههای صنعتی، کارخانجات محصولات سلولزی و … می باشد که سبب آزار کارکنان و همچنین ساکنینی که در حاشیه این تاسیسات زندگی می کنند می شود.

برای کنترل بو از روش های شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی استفاده می شود. روش های مختلف فیزیکی برای حذف و از بین بردن بو وجود دارد که اسپری محلول های معطر بر روی سطوح منابع بوزا یکی از آنها می باشد.

این محلولها معمولا ترکیبی از روغن های گیاهی، غیر سمی، قابل تجزیه و برگشت پذیر به محیط طبیعی می باشند که از آنها بعنوان یک ضد بوی قوی (بوزدا) استفاده می شود. محلول بر پايه بيولوژيکی مولکولهای بو تاثير گذاشته و بوهای متصاعد شده از H2S، مرکاپتانها، اسيدهای چرب فرار، کتونها، آمونياک، فنول­ها، آلدئیدها و آمین­ها را از بين مي برد. اين محلولها را مي توان به صورت غليظ يا رقيق شده، با توجه به شدت بو مستقيماً بر روی منابع تولید بو اسپری نمود.

در این روش عمدتا از نازل های مه پاش استفاده می شود تا محلول مواد بوزدا را بصورت پودری بر روی محیط هدف پاشش نموده و عوامل ایجاد بو را جذب و از بین ببرد.

[ape-gallery 668]

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها بسته شده اند.