انتخاب و چیدمان اسپری نازل پاشش خطی

چگونه اسپری نازل با پاشش خطی یا Flat Fan مناسب را انتخاب کنیم؟

 

کاربردهای متفاوت، شرایط محیطی و نیز شرایط عملکردی، نازل پاشش خطی (فلت فن) متفاوتی را می طلبد. در ادامه نکاتی تعیین کننده در انتخاب و به کارگیری این نوع اسپری نازل ها تشریح شده است.

 

  • شدت برخورد (Impact):

شدت برخورد مهمترین عامل تعیین کننده در انتخاب اسپری نازل با پاشش خطی می باشد. فاکتور شدت برخورد از تقسیم نیروی برخورد بر سطح برخورد به دست می آید. در کاربردهای شستشوی صنعتی به این عامل بایستی توجه زیادی نمود.

 

چه پارامترهایی در تعیین شدت برخورد یا Impact تاثیرگذار هستند؟!

1-سطح برخورد (Impact Area):

محدوده ای است که قطرات سیال خروجی از اسپری نازل به آن برخورد می کنند. هرچه سطح برخورد کوچکتر باشد، شدت برخورد بیشتر خواهد بود. نازلهای فلت فن با زاویه کوچک، سطح برخورد کمتری داشته و بعنوان اسپری نازل با شدت برخورد بالا (High Impact) طبقه بندی می گردند.

در شکل زیر نحوه عملکرد سه اسپری نازل فلت فن با دبی و فشار یکسان ولی با زاویه پاشش متفاوت را مشاهده می کنید. نتیجه اینکه در صورت زیاد بودن ضخامت آلودگی (که بایستی شسته شود)، بهتر است از اسپری نازل با زاویه کم و شدت برخورد بالا استفاده گردد.

شدت برخورد نازل خطی

 

2- فشار و دبی سیال:

چنانچه فشار سیال افزایش یابد، شدت برخورد نیز افزایش می یابد بطوریکه با فرض ثابت بودن دبی، دو برابر شدن فشار، سبب دو برابر شدن شدت برخورد خواهد شد.  متعاقبا در خصوص افزایش دبی سیال نیز چنین بوده و شاهد افزایش برخورد خواهیم بود.

نازل خطی

 

 

3- سایز قطرات:

چنانچه فشار سیال افزایش یابد، به سرعت پرتاب قطرات نیز افزوده شده ولی از سایز قطرات کاسته خواهد شد. بدین معنی که افزایش بیش از حد فشار نازل (بالاتر از فشاری کاری نرمال) سبب افزایش شدت برخورد در فاصله کمی از نازل شده و برای فاصله های کمی دورتر، قطرات کوچکتر به شدت سرعت خود را از دست داده و نتیجتا شدت برخورد کم خواهد شد!

بنابراین توصیه میگردد چنانچه نیاز به شدت برخورد بسیار زیادی می باشد، از نازل با اوریفیس خروجی بزرگتر همراه با فشار بیشتر استفاده گردد تا در ضمن تولید قطرات بزرگتر و سرعت بیشتر، شدت برخورد نیز افزایش یابد.

نازل اسپری فلت فن

 

.

  • همپوشانی اسپری نازل های فلت فن:

توصیه می شود برای رسیدن به نتیجه مطلوب، سطح پوشش داده توسط هر یک از نازلها با نازل مجاور حدود 25 تا 35 درصد همپوشانی داشته باشد.

توزیع آب در اسپری نازل های پاشش خطی بدون همپوشانی

 

اسپری نازل فلت

توزیع آب در اسپری نازل های پاشش خطی با همپوشانی

 

 

همچنین جهت عدم تداخل پاشش ها، بایستی زاویه قرارگیری شکاف اوریفیس خروجی اسپری نازل را نسبت به محور خط لوله به اندازه 5 تا 15 درجه بچرخانید. در شکل زیر این زاویه با نام α نمایش داده شده است.

نازل پاشش فلت

 

  • متریال اسپری نازل:

انتخاب متریال اسپری نازل به عواملی همچون دمای کاری، سایش، خورندگی و … بستگی دارد. برای مطالعه بیشتر در این خصوص به لینک زیر مراجعه نماید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها بسته شده اند.