انتخاب متریال اسپری نازل

اسپری نازل
چه متریالی انتخاب کنیم؟
نازلهای اسپری صنعتی از متریال استینلس استیل، برنج، سیلیکون کاربید، پلاستیکی، پلی پروپیلن و … ساخته می شوند.
با توجه به این تنوع در متریال، چگونه نازل مناسب برای کاربرد خود را انتخاب کنیم؟!

.

برای انتخاب نازل با متریال مناسب بایستی فاکتورهای اساسی زیر را مد نظر قرار دهیم:


دمای سیال عبوری:
هر متریالی در دمای خاصی شروع به ذوب شدن و یا بخار شدن می نماید. چنانچه به نازلی برای کاربرد در دمای بالا احتیاج دارید بهتر است از نوع برنجی، استیل و یا سرامیکی استفاده نمائید. جدول زیر ماکزیمم دمای قابل تحمل برای هر نوع اسپری نازل را نشان می دهد. دقت شود چنانچه سایر عوامل مخرب همچون خوردگی و سایش نیز وجود داشته باشد، مقادیر فوق بایستی اصلاح شده و کاهش پیدا کنند.


خوردگی (Corrosion):
در طول زمان کارکرد نازل، خوردگی می تواند بر اثر تغییر شرایط محیطی و یا نوع سیال عبوری از نازل شدت پیدا نماید. پلاستیک از جمله موادی است که در مقابل خوردگی ناشی از مواد شیمیایی بسیار مقاوم بوده ولی عملکرد ضعیفی در برابر دمای بالای سیال عبوری و نیز سایش دارد.
نازلهای سرامیکی علاوه بر مقاومت بالا در برابر خوردگی، در دمای کاری بالا نیز قابل استفاده هستند به شرطی که pH سیال عبوری خیلی زیاد نباشد.(محیط و سیال قلیایی نباشد)


سایش (Abrasion):
چنانچه سیال عبوری از نوع ساینده بوده و یا اینکه فشار کاری بالا باشد، بایستی از نازل های استیلس استیل سخت شده، سرامیک و یا سیلیکون کاربید استفاده نمود. در کاربردهای خاص با فشار کاری بسیار بالا (بالاتر از 100 بار) از نازلهای با اوریفیس خروجی از جنس یاقوت نیز استفاده می شود که اصطلاحا به انها Ruby orifice می گویند.
جدول زیر میزان مقاومت هر نوع متریال در مقابل عامل سایش را نشان می دهد.


استانداردهای صنایع:
گاهی ممکن است نازل با متریال ارزانتر نیز پاسخگوی نیاز شما باشد ولی استانداردهای آن صنعت به گونه ای باشد که مجبور شوید از نازل با متریال متفاوت استفاده نمائید. بعنوان مثال در صنایع غذایی ، عمدتا از نازلهای استیل 316 و یا PVDF بایستی استفاده شود.


هزینه (Cost):

استفاده از نازلهای با متریال مقاوم در برابر خوردگی، دمای بالا و سایش ممکن است هزینه اولیه پروژه را افزایش دهد، اما به دلیل طول عمر طولانی نازل، در نهایت منجر به صرفه جویی در زمان و هزینه های نگهداری سیستم خواهد شد!

 


با اسپری نازلهای صنعتی بیشتر آشنا شوید:

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها بسته شده اند.