کنترل گرد و غبار (Dust Suppression)

تشکیل گرد و غبار و تاثیر زیان بار آن بر روی پرسنل در محیط کار مشکلات زیادی را برای صنعت بوجود آورده است. گرد و خاک می تواند در زمان بارگیری، تخلیه و حتی در حین پروسه تولید، تشکیل شده و آلودگی های زیست محیطی را در پی داشته باشد.

با اسپری کردن مایعات (عمدتا آب)، یک ذره غبار خیس شده می تواند به ذره دیگری چسبیده و سنگین تر شده و در نهایت بر روی زمین و تجهیزات جانبی بنشیند. بهینه بودن عملکرد سیستم اسپری آب (مه پاش) رابطه مستقیمی با اندازه ذرات غبار و مه دارد بطوریکه هر چه اندازه ذرات غبار و ذره مه تشکیل شده به یکدیگر نزدیکتر باشد، احتمال جذب ذره غبار توسط مه (قطره آب) بیشتر می شود. در صورتی که قطره آب بسیار بزرگتر از ذره غبار باشد، غبار از کنار آن عبور نموده و جذب آن نخواهد شد.

نازل های صنعتی رهامیست<br /> raha-mist.ir

….

در تکنولوژی غبار زدایی با اسپری آب از سه سیستم به شرح زیر می توان استفاده نمود:

  • سیستم تک سیال فشار ضعیف:

در این سیستم معمولا قطرات بزرگ آب بر روی عامل ایجاد غبار پاشش می شود تا مانع از تشکیل غبار گردد. به طور مثال از این سیستم در کارخانه های سنگ های معدنی می توان استفاده نمود. نکته اینکه در این سیستم رطوبت محصول بالا خواهد رفت.

تصویری از سیستم تک سیال فشار پایین

 

  • سیستم تک سیال فشار قوی:

در این سیستم از پمپ های پیستونی فشار قوی جهت تولید ذرات مه با قطر بسیار پایین استفاده می گردد. مه تولید شده نه بر روی محصول بلکه به درون غبار تولید شده اسپری می شود و بخش زیادی از غبار را جذب می نماید. در این سیستم نیز کمی افزایش در رطوبت محصول نهایی محتمل است. این سیستم ترجیحا بایستی در محل سر پوشیده نصب گردد چراکه عملکرد آن از جریان هوای محیط ( باد) متاثر می گردد.

تصویری از سیستم تک سیال فشار بالا

….

  • سیستم دو سیال ( هوا – آب):

این سیستم که اصطلاحا به آن Air Atomizing گفته می شود از یکسری نازل با دو ورودی هوای فشرده و آب استفاده می نماید. هوا با فشار نامی 5-3 بار و آب با فشار نامی حدود 5-4 بار وارد نازل می گردد و بصورت پودری از آن خارج شده و سطح نسبتا وسیعی را پوشش می دهد. مزیت اصلی سیستم دو سیال در امکان تغییر سایز قطرات مه بوسیله تنظیم نسبت ترکیب آب و هوا می باشد. این سیستم نسبت به سیستم های تک سیال قطرات ریزتری را فراهم می آورد.

این سیستم نیز به جریان هوای محیط ( باد) وابسته می باشد و بهتر است در فضای سر بسته نصب گردد.

تصویری از نازل دو سیال (Air Atomizing Nozzle) در حال پاشش

[ape-gallery 681]

 

  •   نوشته شده توسط :  
  •   دسته مطلب :   کاربردها
  •   تاریخ انتشار :  2021/01/06

مطالب مرتبط

دیدگاه ها بسته شده اند.